بازداشت قاتل فراری| جزییات درگیری عجیب و مرگبار دو جوان در خیابان چه بود؟ مصدومیت ۴ نفر براثر انفجار در پارک پرواز تبریز (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد زلزله، دوزین مینودشت در استان گلستان را لرزاند + جزئیات (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمایت دانشجویان تهران از خیزش ضدصهیونیستی دانشگاهیان آمریکا قتل دختر اصفهانی مبتلا به اوتیسم به دست مادرش مشهد، سومین قطب پیوند کبد در کشور است آرامگاه فردوسی برای ۱۰ شب میزبان بزرگداشت حکیم‌توس است دستگیری متهم به سرقت دو میلیاردی طلا در مشهد ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان تا حالا چند تا بستنی خوردین؟ رشد ۲۱ درصدی مرسولات صادره پست خراسان‌رضوی در سال ۱۴۰۲ اختلافات اعتقادی و فرهنگی بعد از ازدواج را چگونه حل کنیم؟ رشد سه‌برابری مسمومیت با قارچ وحشی؛ از خوردن قارچ در طبیعت خودداری کنید زمزمه فروش بیمارستان «مهرگان» مشهد! دود اختلاف مالکیت یک بیمارستان به چشم مردم می‌رود تجاوز ۴ مرد تبعه خارجی به یک نوجوان شانزده‌ساله در تهران ۸ گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان تبِ تراپی | مشاوره رفتن بخشی از سبک زندگی است نه ظرفیتی برای پُز اجتماعی  غفلت از مشاوره آمار بالای غرق‌شدگی در استانی که دریا ندارد! | سال گذشته، خراسان‌رضوی رتبه هفتم میزان غرق‌شدگی کشور را به دست آورد
سرخط خبرها

نرخ رشد جمعیت در ۴ شهرستان خراسان رضوی منفی شده است | ناباروری در استان شایع شده است؟

  • کد خبر: ۲۰۱۰۵۸
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۵
نرخ رشد جمعیت در ۴ شهرستان خراسان رضوی منفی شده است | ناباروری در استان شایع شده است؟
نرخ رشد جمعیت ۴ شهرستان استان خراسان رضوی منفی شده‌است.

به گزارش شهرآرانیوز، «نرخ رشد جمعیت حداقل چهار شهرستان از خراسان‌رضوی منفی است، اما مشهد جزو این موارد نیست.» مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با اعلام این خبر، به شهرآرا گفت: از سال ۱۳۹۵ که پیمایشی در این زمینه توسط وزارت بهداشت آغاز شده، درصد ناباروری در خراسان‌رضوی حدود ۲۰ درصد است و به‌عبارتی با شیوع متوسط ناباروری در استان مواجه هستیم.

محمد احمدیان با بیان اینکه ارزیابی نرخ منفی رشد جمعیت، دو مؤلفه مشخص دارد، بیان کرد: نرخ رشد و میزان ناباروری از مؤلفه‌های این بررسی است. نرخ رشد، تفاوت رشد جمعیت بین دو سال مختلف است و میزان باروری این است که یک خانم در طول زمان توانایی باروری، به‌طور متوسط چند فرزند به دنیا می‌آورد؛ بنابراین در رشد منفی جمعیت هر دو مؤلفه کاهش پیدا کرده است.

پشتیبانی درمانی از زوج‌های نابارور

وی در توضیح اقدامات انجام‌شده توسط دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد، اظهار کرد: اولین اقدام شناسایی است و به زوج‌هایی که فراخوان شده‌اند یا مراجعه کرده‌اند، پرسش‌نامه‌هایی داده می‌شود. اگر پاسخ‌ها به‌نحوی باشد که مشکوک به ناباروری تلقی شوند، به پزشک مرکز ارجاع داده می‌شوند تا ویزیت رایگان انجام شود. در ادامه این مسیر اگر آزمایش لازم باشد، ثبت می‌شود و خدمات درمانی تحت‌پوشش بیمه دریافت می‌کنند.

احمدیان ادامه داد: اگر درمان دارویی و اصلاح سبک زندگی پاسخگو نباشد، به مرکز درمان ناباروری سطح‌۳ ارجاع داده می‌شوند. مرکز میلاد که مرکزی دولتی است، به همراه پنج مرکز غیردولتی دیگر در مشهد وجود دارد؛ همچنین در قوچان یک مرکز و در کاشمر نیز یک مرکز در حال راه‌اندازی است.

وی افزود: اگر همه از این مسیر کار درمانی را دنبال کنند، مشمول بسته ۹۰‌درصدی بیمه براساس بیمه پایه هستند. به این دلیل که زوج‌های نابارور مشمول هیچ‌یک از بیمه‌های تکمیلی نبودند، صندوق تعاون بسیجیان برای انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی برای زوج‌های نابارور اعلام آمادگی کرده است.

امکان اندک باروری بعد از ۴۰‌سالگی

مدیر جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد با بیان اینکه درباره درصد ناباروری، به‌ویژه در سن ۳۰ تا ۳۵‌سالگی نمی‌توانیم قطعی صحبت کنیم، گفت: وقتی درباره ناباروی صحبت می‌شود، می‌گوییم ۲۰‌درصد زوج‌ها در زمانی که توان باروری دارند، ممکن است برای مدتی ناباروری را تجربه کنند، اما نمی‌توان دراین‌باره به‌صورت قطعی صحبت کرد؛ به‌عبارتی به‌ندرت می‌توانیم برای سنین بین ۳۰ تا ۳۵‌سال از ناباروری دائمی صحبت کنیم.

وی تصریح کرد: در مرز چهل‌سالگی، چون پاسخ به تکنیک‌های درمانی ضعیف می‌شود، احتمال پاسخ‌گیری به ۴‌درصد می‌رسد و درمان سخت می‌شود و بالاتر از چهل سال را تا ۳‌درصد می‌توانیم درمان کنیم، اما این مشکل در سن پایین‌تر تا ۳۵‌درصد درمان‌پذیر است.

احمدیان درباره دلایل اصلی تأثیرگذار در ناباروری بیان کرد: سبک زندگی ناسالم از مهم‌ترین دلایلی است. فاکتور‌هایی نظیر خوردن و آشامیدن، آب‌وهوا، فعالیت فیزیکی، سلامت روحی و روانی، سلامت دستگاه‌های بدن، اثرپذیری از مواد مفید و دفع کردن مواد زائد از عوامل مؤثر در این حوزه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->